Ze względu na to, że tematyka tego bloga zahacza jedynie o sprzedaż wysyłkową i to tylko w tym bezpiecznym wydaniu, pozwoliłem sobie na przedstawienie wam subiektywnej listy kilku publikacji, które moim zdaniem, powinny się znaleźć na półce każdego e-sprzedawcy. Sprzedaż wysyłkowa jest bardzo szerokim tematem, więc nie da się jej opisać w jednej książce czy też przedstawić w jednym kursie. Niektórzy próbują z lepszym i gorszym skutkiem. Osobiście wolę skupiać się na książkach, które omawiają konkretny dział i poświęcają więcej miejsca na problemy z nim związane.

Duże cegły po prawie tysiąc stron są na pewno bardzo dobrym początkiem. Jednak jeśli chcesz zostać świetnym specjalistą w konkretnej dziedzinie, musisz szukać wiedzy dedykowanej, która kompleksowo postara się omówić temat. Tak, tak; jest to proces ciągłego doskonalenia, który nigdy się nie skończy. Nie da się przedstawić zagadnień bezpieczeństwa informatycznego w kontekście sprzedaży wysyłkowej na kilkudziesięciu stronach. Zgadzam się z tym, że bezpieczeństwo IT nie sprzedaje, ale chcesz czy nie, jest to integralna część tego procesu i musisz się z tym liczyć.

Przykładowo w nowej odsłonie książki „Biblia e-biznesu 2. Nowy testament” na bezpieczeństwo e-biznesu poświęcono jedynie dziesięć stron. Jednym słowem czytelnik zostaje tylko zaznajomiony z dobrymi praktykami bezpieczeństwa w sieci. Dlaczego to takie ważne? Otóż wyobraźmy sobie sytuację, w której otwieramy e-sklep, tworzymy markę dla własnych produktów, promujemy ją na własnym blogu oraz w mediach społecznościowych i po dłuższym okresie naszej świetności następuje załamanie ciągłości sprzedaży przez atak hackerski. Mniejsza o to jakiego typu. Zakładamy, że efektem jest wstrzymanie sprzedaży. Pamiętaj, że duże sklepy mają kilkadziesiąt / kilkaset odwiedzin dziennie. W dobie dzisiejszej informatyzacji taka wiadomość obiegnie cały kraj w ciągu kilkudziesięciu minut lub kilku godzin. Wystarczy, że jakiś bloger zafascynowany naszymi produktami będzie bardzo dociekliwy i zacznie szukać powodu, dlaczego sklep wstrzymał świadczenie usług. Zły klient, który nie może się zalogować na swoje konto również, może popsuć nam humor. No i w końcu wszystko się wyda. A wyda się na pewno bowiem baza danych sklepu, może zostać sprzedana. Na pewno znajdzie się niejeden chętny na jej kupno choćby po to, aby pozyskać adresy email lub numery kart kredytowych klientów sklepu. W efekcie sklep musi poinformować o tym włamaniu klientów i wprowadzić konieczne zmiany dla poprawy bezpieczeństwa. Pomijam kwestie kar, jakie mogą zostać nałożone na przedsiębiorstwo. No i oczywiście wizerunek firmy będzie mocno nadszarpnięty. W dodatku odbudowanie go może okazać się ponad siły i po prostu być nieopłacalne z racji tego, że konieczne będzie wydanie dużych sum pieniędzy na promocję. Pozostanie tylko zlikwidować markę / sklep i ewentualnie zacząć od początku.

Mam nadzieję, że powyższy przykład dał do myślenia tym, którzy traktują temat po łebkach.

 

 Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament  Autor: pod redakcją Macieja Dutko
 Rewolucja Social Media Autor: Michał Sadowski
  Bezpieczeństwo systemu e-commerce, czyli jak bez ryzyka prowadzić biznes w internecie Autorzy: Leszek Kępa, Paweł Tomasik, Sebastian Dobrzyński
  Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych  Autor: John Lovett
  Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie  Autor: Mark Smiciklas
  Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki  Autor: Paweł Tkaczyk
  Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne)  Autor: Ann Handley, C.C. Chapman