RODO nakazuje administratorom stron internetowych aby podać i wyszczególnić dane, zarówno swoje oraz swoich podmiotów zależnych, firm, które pozyskają twoje dane osobowe. Oczywiście sprawdzanie tego na każdej odwiedzanej przez nas stronie, po pewnym czasie będzie męczące i uciążliwe. Warto skupić się na tych strona, na których zamierzamy spędzić trochę więcej czasu oraz tych, z którymi wejdziemy w poważniejsza interakcję (zakupy online, inne usługi specjalne – laboratoria itp.).

Dla przykładu wszedłem na stronę wizaz(.)pl a po wyświetleniu się strony otrzymałem komunikat o wyrażeniu zgody na przetwarzanie moich danych osobowych. Standardowy komunikat, nic wielkiego.

Mniej uważny internauta kliknie w przycisk „Przejdź do serwisu”, który aż bije jaskrawą zielenią. Nie da się go przegapić. Nie wszyscy natomiast zauważą drugi przycisk „Ustawienia”, który znajduje się z lewej strony okna komunikatu. Jest on szary i mniej widoczny niż ten na jaskrawym tle.

Wróćmy na chwilę do komunikatu głównego. Jeśli chodzi o informacje w nim zawarte, to są one zgodne z prawem i poprawne (RODO zobowiązuje). Znajdziemy tu informację na co wyrażasz zgodę, jak zbierane są dane osobowe, kto będzie administratorem danych osobowych, w jakim celu będą przetwarzane, komu mogą być przekazane, jakie są twoje prawa odnośnie twoich danych, podstawa prawna przetwarzania twoich danych osobowych.

Ale po co w ogóle o tym piszę? Chciałbym zwrócić waszą uwagę na to, abyście dokładniej analizowali to na co wyrażacie zgodę i podejmowali decyzję świadomie. Po wejściu na powyższą stronę widzimy profesjonalny komunikat o zbieraniu danych osobowych i próbę zamaskowania pozostałych wymaganych przez RODO informacji, jakie musi podać administrator wspomnianej strony. To oczywiście tylko moje odczucie.

Po kliknięciu w przycisk „Ustawienia” możemy dowiedzieć się nieco więcej. Okazuje się, że możemy zdecydować i wyrazić zgodę, lub nie wyrazić zgody, na zbieranie danych.

Jest jeszcze ważna informacja odnośnie naszych danych. Okazuje się, że dostęp do nich będą miały również inne podmioty z Grupy Edipresse oraz zaufani partnerzy. A jest ich dokładnie – 434. Głównym zadaniem tych firm jest zbieranie informacji o użytkownikach, personalizacja, dopasowanie reklam, dostarczanie spersonalizowanej treści. Lista Zaufanych Partnerów Grupy Kapitałowej Edipresse w Polsce wymienia nazwę partnera, cel przetwarzania danych oraz podaje odnośnik do jego Polityki Prywatności.

Pamiętaj – okresowo czyść metadane na swoim komputerze, aby ograniczyć do maksimum, pozyskiwanie twoich danych elektronicznych przez firmy i inne podmioty. Chyba, że ci to nie przeszkadza. Wtedy możesz cieszyć się spersonalizowanymi reklamami oraz opcjami dostosowanymi tylko do ciebie.